هیوندای سوناتا یا کیا اپتیما؟!


هیوندای سوناتا و کیا اپتیما هر دو سدان‌هایی خانوادگی از سرزمین کره جنوبی هستند. درواقع با خرید سهام کیا به‌وسیله هیوندای می‌توان گفت که این دو خودرو رقبایی برخاسته از یک شرکت خودروسازی هستند که توانسته‌اند با ظاهر زیبا و امکانات بی‌نظیر خود نظرات زیادی را چه در بازارهای جهانی و چه در ایران به خود جلب کنند. سوناتا از سال 1985 با ارائه هفت نسل تاکنون نقش خود را در میدان رقابت پررنگ نگه‌داشته است. خریداران ایرانی نیز شاهد زنده رقابت سه نسل از این خودرو در بازارهای ایران بوده‌اند. کیا اپتیما در سال 2009 به بازارهای ایران راه یافت و تا هنگام ارائه نسل سوم خود نتوانست جایگاهی در میان خودروهای محبوب پیدا کند. با ارائه نسل سوم، کیا اپتیما تبدیل به سرسخت‌ترین رقیب هیوندای سوناتا شد. چیزی که می‌خوانید گزارش نبرد این دو خودروی خوش‌چهره کره‌ای یعنی هیوندای سوناتا و کیا اپتیما در میدان رقابت خودروهای سدان شهری است. حال برویم سراغ 7 مزیت هیوندای سوناتا و قیمت آن + کیا اپتیما
طراحی
چراغ‌های کشیده استفاده‌شده در نمای جلویی و پشتی هیوندای سوناتا و کیا اپتیما یادآور اصالت کره‌ای آن‌ها است. در این میان هیوندای سوناتا با بهره‌گیری از یک جلوپنجره عریض با روکش کروم در میان چراغ‌های اصلی که نماد هیوندای بر روی آن می‌درخشد، در کنار مه‌شکن‌های خجالتی و پیچ‌وخم‌های خاص خطوط ظاهری موقر را که مخصوص خودروهای خانوادگی است، به خود گرفته است. در مقابل اخم‌های گره‌کرده مه‌شکن‌های کیا اپتیما و شکستگی میانی جلوپنجره که آن را با نام پوزه ببر معروف کرده است، توانسته ظاهری تهاجمی را که در بیشتر محصولات شرکت کیا دیده می‌شود، حفظ کند.
به‌طورکلی هیوندای سوناتا چه از نظر بیرونی و چه از نظر داخلی با آب‌وتاب دادن به المان‌های مورداستفاده در طراحی خود توانسته حس یک خودروی لوکس را به بیننده القا کند. ازآنجاکه هیوندای سوناتا با هدف جابجایی یک خانواده به بازار عرضه شده است، فضای داخل کابین دل‌بازتری دارد و تعداد افراد بیشتری را در خود جای می‌دهد. صندوق بار این خودرو نیز حجم بیشتری داشته و برای جا دادن انواع وسایل در خود آمادگی لازم را دارد. همچنین تمامی دکمه‌های کنترلی به نحوی جایگذاری شده‌اند که برای راننده و سرنشین جلو در دسترس باشند. در مقابل سادگی ظاهری کیا اپتیما در داخل کابین نیز حفظ شده و تلاش شده تا با استفاده از ترکیب رنگ فضای داخلی و چینش هوشمندانه دکمه‌های کنترلی بر روی داشبورد و فرمان حس رانندگی با یک خودروی اسپرت را در شما القا کند. بر خلاف بیشتر خودروهای کره‌ای و چینی، ارتفاع مناسب سقف در این دو خودرو مشکل افراد بلندقد را برای استفاده از این نوع خودروها برطرف کرده است.
امکانات رفاهی
همانند سایر خودروهای کره‌ای این دو رقیب نیز در بخش امکانات رفاهی چیزی کم نداشته و سنگ تمام گذاشته‌اند. لیست بلندبالای امکانات رفاهی سوناتا مواردی چون دی لایت، سیستم مولتی‌مدیا با 8 بلندگو و یک نمایشگر 5 اینچی، آینه‌های الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی برقی تاشو، تهویه مطبوع خودکار، صندلی‌ها با قابلیت تنظیم ارتفاع و مجهز به گرم‌کن و سردکن، سیستم مدیریت مصرف سوخت، اتو هلد، سقف پانوراما و شیفتر تعویض دنده در پشت فرمان را در خود جای داده است.
این فهرست برای اپتیما شامل مواردی چون کنترل خودکار نور چراغ‌های جلو، سیستم صوتی حرفه‌ای با ظرفیت 6 دیسک، نمایشگر 8 اینچی لمسی، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، تنظیم برقی صندلی‌های مجهز به حافظه، اتو هلد، دوربین 360 درجه، یخ‌زدای شیشه، سنسور سرعت و سقف پانوراما است.
مشخصات فنی

از لحاظ فنی هیوندای سوناتا و کیا اپتیما شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. هر دو از یک پیشرانه 2400 سی‌سی 4 سیلندر با تنفس طبیعی برای تولید 185 اسب بخار نیرو بهره گرفته‌اند. گشتاوری که این پیشرانه برای هیوندای سوناتا پدید می‌آورد چیزی در حدود 260 نیوتن متر است درحالی‌که این عدد برای کیا اپتیما 241 نیوتن متر عنوان شده است. در هر دو خودرو یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال نیرو را بر عهده گرفته است. بررسی فنی نشان می‌دهد که تعامل میان پیشرانه و گیربکس در کیا اپتیما بهتر صورت گرفته و این خودرو یک ثانیه زودتر از رقیب خود یعنی در 8 ثانیه از حالت سکون به صد می‌رسد. همچنین این خودرو در بخش میزان سوخت موردنیاز برای پیمودن صد کیلومتر از یک مسیر ترکیبی نیز بهتر از هیوندای سوناتا عمل کرده و با 0.4 لیتر کمتر، عدد 9.5 لیتر را برای خود به ثبت رسانده است. این در حالی است که بیشینه سرعت قابل‌دسترس با کیا اپتیما 210 کیلومتر بر ساعت و با هیوندای سوناتا 205 کیلومتر بر ساعت ثبت شده است. از این نظر می‌توان گفت که هرچند هیوندای سوناتا و کیا اپتیما از نظر فنی تفاوت‌های خیلی جزیی با یکدیگر دارند، اما کیا اپتیما در بخش فنی راضی‌کننده‌تر است.
ایمنی
هر دو خودرو با داشتن پنج ستاره ایمنی یوروانکپ در کارنامه خود از نظر ایمنی جایی برای انتقاد نگذاشته‌اند. همچنین بهره‌گیری از امکاناتی چون 6 کیسه هوای 10 نقطه‌ای، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، پشت‌سری فعال و کمربندهای ایمنی پیش کشنده و محدودکننده تا حد زیادی در موفقیت این دو خودرو در بخش ایمنی نقش به سزایی داشته‌اند. البته هیوندای سوناتا با در نظر گرفتن کیسه هوا زانویی برای راننده تا حدودی عملکرد بهتری را نسبت به رقیب خود در این بخش به ثبت رسانده است. از دیگر تجهیزات ایمنی به‌کاررفته در این رقبای کره‌ای می‌توان به ترمز دیسکی استفاده‌شده در هر چهار چرخ، سیستم‌های ترمز و پایداری ABS، EBD و ESC، سیستم کنترل کشش، سیستم نگه‌دارنده خودرو در سربالایی، کمک ترمز، ترمز اضطراری خودکار، تشخیص نقطه کور و هشدار ترافیک پشت سر اشاره کرد.
جمع‌بندی
هر دو خودرو امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی یکسانی را به خریداران خود ارائه می‌دهند. از نظر به‌روز و مدرن بودن در قسمت طراحی و آپشن‌ها نیز بهترین عملکرد را از خود نشان داده‌اند. هم چنین هر دو خودرو استهلاک بسیار پایینی داشته و خدمات پس از فروش خوبی را ارائه می‌دهند. بااین‌حال کیا اپتیما تمامی جذابیت‌های یک خودروی اسپرت را در خود جمع‌آوری کرده و توانسته نظر خریداران اسپرت پسند را به خود جلب کند. در مقابل هیوندای سوناتا نیز با ایجاد فضای داخلی بیشتر و هندلینگ نرم‌تر خود را به عزیزکرده خانواده‌های ایرانی تبدیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *