خبرگزاری شفقنا چیست؟

آژانس های خبری یک عنصر اساسی در روند اخبار و شفقنا محور بحث و گفتگوهای مربوط به دسته تخصصی تولید اخبار است. در سالهای اخیر ، گسترش موسسات و سایتهای اینترنتی که خود را “خبرگزاری” معرفی می کنند ، باعث شده است تا مفهوم ، سازماندهی و کار آژانسهای خبری به رسمیت شناخته شود. به نظر می رسد که چنین دانشی می تواند در ایجاد نگرش حرفه ای نسبت به تولید اخبار مؤثر باشد.

خبرگزاری شفقنا 

به معنای واقعی کلمه ، کلمه “خبرگزاری” یک اسم  شفقنا مرکب است که از دو بخش عربی و فارسی تشکیل شده است و به معنای “برقراری ارتباط و تحویل خبر” ، “اطلاع رسانی و گزارش اخبار” و “عمل خبرگزاری” است.

دهخدا در فرهنگ لغت خود بین آژانس خبری و خبرگزاری تفاوت قائل است و خبرگزاری را “عمل آگاهانه” و خبرنگار خبر “اطلاعات” می نامد و می نویسد: “این پستی است که اخبار را دریافت می کند و آن را منتشر می کند.”

براساس کتاب خبری آژانس خبری جهان ، دلیل اینکه شفقنا در این تعریف ، خبرگزاری از منبع خبری «رادیو» و «روزنامه» در نظر گرفته می شود ، نبود وسایل دیگر ارتباط جمعی به ویژه تلویزیون در زمان دهخدا بود. .

خبرگزاری تسنیم

دکتر معین در فرهنگ خود در تعریف خبرنامه می نویسد: “خبرنامه یك دفتر و مؤسسه ای است كه اخبار را به دست می آورد و منتشر می كند.”

همچنين در فرهنگ عميد آمده است: “اخبار يك دفتر يا شركت است كه اخبار دنيايي را از طريق مختلف جمع مي كند و آن را براي روزنامه ها و موسسات ديگر ارسال مي كند.”

این فرهنگ لغت یک خبرنگار را فردی توصیف می کند که شفقنا “اخبار روز را به روزنامه ها یا خبرگزاری ها جمع می کند و می فرستد”.

کتاب خبرگزاري جهان تعريف خاص را كلي و تا حدودي مبهم مي داند و فاقد مشخصه مشخصي ميان آژانس خبري و ساير موسسات خبري و اطلاع رساني است ، شفقنا اما مي افزايد كه در فرهنگ عميد اين مرز تا حدودي روشن شده است.

خبرگزاری مهر

گیتا علی آبادی ، نویسنده کتاب می گوید: “کار یک آژانس خبری تولید اخبار خام برای استفاده از مطبوعات ، رادیو و تلویزیون است.” آنچه باعث پیشرفت یک خبرگزاری می شود این است که اخبار را به صورت دست اول تهیه کرده و در اختیار رسانه ها قرار می دهد. “آژانس های خبری شفقنا محتوای اخبار ، سوابق ، جزئیات اخبار یا حتی مقالاتی را با تفسیر و تحلیل ارائه می دهند و بنابراین بسیاری از نشریات ، به ویژه روزنامه ها می توانند برای دریافت اطلاعات در آژانس های خبری مشترک شوند.”

محمدتقی روقانی ولز ، معلم خبر ، همچنین خبرگزاری را مسئول دریافت ، پردازش و انتشار اخبار و اطلاعات می داند.

فریدون صدیقی ، روزنامه نگار و مدرس روزنامه نگاری گفت: شفقنا “کار اصلی خبرگزاری ها تولید اخبار ، گزارش ها ، عکس ها و مکالمات با دیدگاه خارج از سیستم است تا مطبوعات ، رادیو و تلویزیون بتوانند از آنها استفاده کنند.” “این خبرنامه اطلاعات را بدست می آورد و آن را به تجزیه و تحلیل و تفسیر در اختیار مطبوعات می گذارد.”

دکتر یونس شاکرخواه ، استاد ارتباطات ، می گوید: “خبرگزاری به معنای کلاسیک خود یک سازمان تخصصی محلی ، ملی و بین المللی برای جمع آوری و توزیع اخبار است که شفقنا وظیفه تولید و توزیع اخبار برای روزنامه ها ، مجلات و رادیو و سازمان های تلویزیونی ” مسئولیت دارد خبرگزاری ها منابع اصلی هستند و اخبار را برای منابع ثانویه (روزنامه ها ، مجلات و غیره) تولید می کنند. “آنها تولیدکننده مواد اولیه خبری هستند و پردازنده اخبار دیگران محسوب نمی شوند.”

خبرگزاری ایرنا ویکی پدیا

این چهار کارشناس تعاریف مدرن و واضح تری از لغت نامه های فارسی ارائه داده اند که جایگاه خبر را از سایر موسسات خبری متمایز می کند ، بر تولید و توزیع اخبار شفقنا به عنوان اصلی ترین کار خبرگزاری ها تأکید می کنند و همه رسانه های جمعی را به عنوان مخاطب خبرگزاری می دانند. این یکی از خصوصیات آن است.

البته امروزه خبرگزاری ها نیز برای ارائه اخبار خود از اینترنت ارسال می کنند و این باعث شده است تا مجدداً مخاطبان آژانس های خبری را بازنویسی کنند.

وی ادامه داد: “در سالهایی که اینترنت وجود نداشت ، آژانس های خبری برای ارسال اخبار به صورت فهرست نامه ها و روی کاغذ به خبرنگاران و روزنامه ها می پرداختند ، شفقنا اما پس از آنکه خبرگزاری ها این سایت را بدست آوردند ، گروه محدود روزنامه نگاران و روزنامه ها گسترده تر شدند.” می گوید شکرخواه. “و خبرگزاری ها خود خواننده شدند و حتی طراحی برای آنها مهم شد ، بنابراین رفتار خبرگزاری ها به رفتار رسانه های جمعی نزدیکتر شد.”

دکتر ناماکدوست تهرانی ، محقق ، روزنامه نگار و سردبیر شفقنا خبرگزاری میراث فرهنگی می گوید: آنها تولید می کنند. “این تغییری است که امروز اتفاق افتاده است.”

خبرگزاری بی طرف

بیژن نفیسی ، روزنامه نگار و مدرس روزنامه نگاری ، می گوید: “در شرایط فعلی مخاطب خبرگزاری ها هم مردم عادی هستند و هم رسانه ها. آژانس های خبری اخبار و مطالب شفقنا را در سایت های خبری ارسال می کنند که افراد عادی می توانند از آنها استفاده کنند ، اما همچنین وجود دارد. تعدادی از مشترکات ، مانند روزنامه ها ، که با استفاده از روش استفاده از سایت ، اخبار آژانس خبری را در یک سایت جداگانه دریافت می کنند. “سایت های اینترنتی متفاوت هستند.”

وی همچنین با تأکید بر شفقنا توسعه فن آوری های ارتباطی و تعدد inst ، بر لزوم ارائه تعریف جدید از خبرگزاری ها تأکید می کند

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>